Ikhwanweb :: The Muslim Brotherhood Official English Website

Tue109 2018

Last update19:14 PM GMT

Back to Homepage
Font Size : 12 point 14 point 16 point 18 point
:: Egypt’s 2010 Parliamentary Elections > 2010 election update
Egypt cracks down on media ahead of elections
Egypt cracks down on media ahead of elections
With Egypt’s parliamentary elections drawing closer, the Hosni Mubarak government has begun cracking down on the media.
Saturday, October 16,2010 11:13
by Subir Ghosh digitaljournal.com

With Egypt’s parliamentary elections drawing closer, the Hosni Mubarak government has begun cracking down on the media. The moves include clamping down on broadcasts of live shows and the manipulated sacking of a prominent newspaper editor.

 
Egypt’s High Committee for Elections has not yet announced an exact date, but the elections are expected to be held in November. Mubarak, 82, has not yet announced his intention to contest, but speculation is rife that he would prop up his son Gamal.
 
The National Telecommunications Regulatory Authority (NTRA) last week banned satellite broadcasters from offering live feeds to private television channels. They will now have to broadcast directly from studios affiliated with the state-run Media Production City if they wanted licenses renewed, the Al-Masry Al-Youm newspaper reported. The decision to cancel the feed permits was part of a broader attempt to better regulate independent media and was not a curb on free speech, officials claimed.
 
“I have had to cancel bookings by Al Jazeera for two units for parliamentary election coverage,” Nader Gohar, owner of satellite feed provider Cairo News Company, complained to Reuters. “If I go ahead with the booking, I could be jailed. This will definitely shrink the content and coverage of the parliamentary elections.”
 
Osama el-Sheikh, director of Egypt’s state radio and TV union, denied the allegations. “These are measures to regulate the plethora of companies that set up SNG (satellite news gathering) units to offer live broadcast feeds to channels. Many of these companies have neither permits nor licenses,” he told the news agency.
 
Earlier this week, NileSat administration decided to close down four satellite TV channels : El-Nas, Al-Hafez, Asseha wa Al-Gamal and Kalijyia, and issued a warning to ONTV and Al-Faraeen. The channels were told that they had breached the licence terms regarding aired content. Nothing was specified about the content.
 
The Ministry of Communications has also announced new restrictions on the use of text messaging for the dissemination of mobile news alerts. All news agencies and officially recognised political parties will now have to obtain government authorisation to continue providing news alerts. So, all political movements that do not enjoy official party status – such as the Muslim Brotherhood, Egypt’s largest opposition group; the National Association for Change led by liberal reformer Mohamed ElBaradei; the pro-democracy Kefaya movement; the Nasserist Karama Party; and the moderate Islamic Wasat Party – will be denied access to mass text messaging services, according to Al-Masry Al-Youm.
 
Mohamed Habib, a leader of the Muslim Brotherhood, told the Deutsche Presse-Agentur news agency that the government was seeking to silence critics. “Independent journalism has a crucial role in keeping watch over the regime and exposing fraud or abuse of power, particularly during the time of elections,” he said.
 
These measures come close on the heels of the editor of Egypt’s independent daily Al-Dustour, Ibrahim Eissa, being fired by the paper’s new owners. Eissa said he was sacked hours after being told not to run an article by Mohamed el-Baradei, the leader of a political reform movement in Egypt, and just a day after the paper’s transfer of ownership to a government-friendly party was finalised.
 
The new owners, including media mogul and leader of the al-Wafd party al-Sayyid al- Badawy, had made public assurances that the newspaper’s editorial line would not be affected by the sale. But Eissa thinks differently. “They bought the newspaper for US$4 million, just to stop me from writing,” Eissa told the magazine Foreign Policy.
 
Always an outspoken journalist, Eissa was sentenced to two months in prison in 2008 for “insulting” President Mubarak by the referring to the octogenarian leader’s health an article. Thanks to a presidential pardon, he did not have to serve the sentence.
 
Al-Dustour’s ordeal can best be understood in the context of the other negative developments that have afflicted Egypt’s press in recent weeks,” the New York-based Committee to Protect Journalists (CPJ) remarked. “Oblique threats and backroom deals that are not visibly linked to the government have started silencing some of Egypt’s most critical independent voices.”
 
Arabic Network for Human Rights Information (ANHRI) Executive Director Gamal Eid said,” It is not a coincidence that this paper is gagged on the same day the NDP (National Democratic Party) announce their candidates’ lists for the upcoming public elections. The decision to dismiss Eissa is but a token of gratitude from al-Badawy to the government”.
 
According to ANHRI, Alaa al-Aswani and Hamdi Qandil, two of the most popular columnists at the independent daily Al-Shuruq, stopped writing their columns last month after the newspaper’s administration warned them about “external” pressure to tone down their content. Another popular television programme, Al-Qahira Al-Yawm on the Orbit satellite network, was suspended on September 25.


Read more:
http://www.digitaljournal.com/article/298968#ixzz12Vbq8I70
tags: Mubarak / Gamal Mubarak / NDP / Ruling Regime / Inheritance / Presidential Election / Egyptian Elections / Egyptian Parliament / Political Reform / Egyptian Government / Facebook / ElBaradei / NAC / NGOs / Egyptian Opposition / Freedom in Egypt / Dustour / Ibrahim Eissa / ANHRI / Freedom of Expression / / Television Channels / Egyptian Media / 2005 Election
Posted in 2010 election update  
Add Comment Send to Friend Print
Related Articles
ANHRI condemns gov't restrictions on freedom of expression
Is Gamal Mubarak the best hope for Egyptian democracy?
Egyptian Democracy Doesn’t Need Gamal Mubarak
Finding Meaning in the Egyptian Elections
Egypt: What Will Victory Cost NDP?
MB and NAC to continue Anti-power inheritance protests
Mubarak promises integrity in upcoming elections‏
Egyptians denounce security forces' assault on activists opposing inheritance of power
Power struggle inside NDP over PA nominations
Egypt: NDP Rivalries Emerge
Egypt: Mubarak Builds Support for Son
MB opinion: Ruling regime should work on solving power crisis rather than defaming MB
Analysts describe MB as driving force behind ElBaradei's online bid for political reform
Egypt's authorities ban political opposition from media appearances
ANHRI condemns arrest of MB involved in collecting signatures
Morsy: Ruling regime must commit itself to respect the nation's call for reform
MB conference discusses political reform in Egypt
Mubarak avoids addressing presidential election issue
Egypt: Irregularities during Shura elections bode poorly for upcoming parliamentary and presidential elections
MB and NAC cooperate for political reform
Egyptian government fails to fulfill promises to protect human rights
ANHRI 2009 Report, Freedom of Expression in Egypt 2009
Egyptian government is questioned on the disappearance of LE 1272 billion
Misrepresenting freedom in Egypt
Activists against Inheritance condemns the arrest of MB
Freedom of Expression at Risk
MB MPs excellent performance in the Egyptian Parliament
Blogger Freedom in Egypt
Final Verdict: Two Months Prison For Ibrahim Eissa
Al Dustour’s Eissa Acquitted in Egyptian President’s Health Case
Egypt: Newspaper editor’s prosecution part of a “pattern of harassment” of Egyptian media
Dunne: ‘Very Dramatic’ Achievement for Muslim Brotherhood in Egyptian Parliamentary Elections
The 2005 Egyptian Elections: How Free? How Important?